Strategic Business Innovation Research

Circulaire viaducten in negen stappen

Het Rijk heeft de ambitie om de economie van Nederland in 2050 volledig circulair te laten zijn. Rijkswaterstaat wil sneller. Vanaf 2030 wil de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat volledig klimaatneutraal en circulair werken.

De ambitie om circulair te werken geldt ook voor het aanleggen, vervangen en renoveren van viaducten en bruggen. Een enorme uitdaging met een flinke urgentie en daarmee ook veel marktpotentie. Om tot een werkende en economisch verantwoorde oplossing te komen werkt Rijkswaterstaat in de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten samen met de markt. Het hele proces beslaat negen stappen, waarvan de eerste zeven nu zijn afgerond.

Afbeelding van een raket met daarin de negen stappen tot aan de lancering van de nieuwe circulaire viaducten

1. Start: eerste circulaire viaduct bij Kampen

In 2019 bouwden we samen met aannemer Van Hattum en Blankevoort en prefab-bouwer Consolis Spanbeton het eerste betonnen circulaire viaduct van Nederland. Dit betekent geen afval,  geen nieuwe grondstoffen  en hoogwaardig hergebruik van oude grondstoffen. Dit is het eerste betonnen viaduct in Nederland dat zo is gebouwd. We experimenteerden binnen dit project met nieuwe techniek en een nieuwe manier van samenwerken.

Meer informatie kunt u vinden op de pagina van het eerste circulaire viaduct bij Kampen.

2. Intentie: Rijkswaterstaat zoekt bruikbare innovaties

Op dit moment zijn er nog geen 'inkoopklare' werkwijzen of oplossingen voor circulaire viaducten. Met de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten wil Rijkswaterstaat hier verandering in brengen en bruikbare innovaties voor circulaire viaducten laten ontwikkelen. De SBIR bouwt voort op de lessen van het viaduct bij Kampen en op de Open leeromgeving Circulaire Viaducten & Bruggen (een samenwerking tussen Rijkwaterstaat en De Bouwcampus).

3. Kennis delen in Open Leeromgeving

In de Open Leeromgeving Circulaire Viaducten & Bruggen wisselden zestig deelnemers van marktpartijen, overheden en kennisinstellingen kennis en ervaringen uit over het circulair bouwen van viaducten en bruggen. Als vervolg op de uitkomsten en afspraken uit de Open Leeromgeving gaat Rijkswaterstaat bedrijven actief ondersteunen bij het uitwerken en door ontwikkelen van de innovaties, met behulp van de Strategic Business Innovation Research (SBIR)-regeling.

Meer informatie kunt u vinden op de pagina van de Open Leeromgeving.

4. Uitvraag: verrast door diversiteit en hoeveelheid 32 inschrijvingen

De aankondiging van de SBIR circulaire viaducten vond in februari 2020 plaats tijdens de Week van de circulaire economie 2020. Een groot aantal partijen heeft daar gehoor aan gegeven, wat heeft geresulteerd in 32 inzendingen. De beoordelingscommissie was zeer enthousiast over de hoeveelheid en diversiteit van de inschrijvingen.

De uitvraag kunt u op deze pagina vinden en downloaden.

5. Onafhankelijke commissie

De SBIR circulaire viaducten heeft in september 2020 de fase van beoordeling afgerond. De onafhankelijke beoordelingscommissie heeft na uitvoerig overleg de tien best scorende  consortia geselecteerd.

Dit zijn op alfabetische volgorde:

Arcadis Nederland BV, Consortium Vici v.o.f., Heijmans Infra B.V., Max Bogl Nederland BV, Mobilis B.V., N.V. BESIX S.A., Nebest B.V., Royal Haskoning DHV, Studio RAP en Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs BV.

Meer informatie kunt u vinden op de pagina van de onafhankelijke commissie.

6. Offerte

De beoordelingscommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van onder andere de Radboud Universiteit, de Bouwcampus en Rijkswaterstaat, is positief verrast door 32 inschrijvingen.

Alle deelnemende inschrijvingen zijn terug te vinden op de offerte pagina.

7. Haalbaarheidsonderzoek

Op 7 oktober 2020 vond de startbijeenkomst met de tien geselecteerde consortia plaats in Utrecht. Rijkswaterstaat heeft een half jaar intensief samengewerkt met de tien partijen. Zij hebben allemaal een haalbaarheidsonderzoek  gepresenteerd. Daaruit zijn drie consortia geselecteerd die in de volgende fase een prototype van hun circulaire viaduct mogen ontwikkelen.

Alle haalbaarheidsonderzoeken van de tien partijen zijn te vinden op de pagina van de haalbaarheidsonderzoeken.

8. Prototype

Onderstaande consortia werken momenteel aan een prototype van hun circulaire viaduct:

  • ViCi - modulaire boogconstructie, terugwinbare onderbouw
  • Nebest - Closing the loop
  • Royal HaskoningDHV - Hergebruik Prefabliggers

Om de kennis en expertise van alle overige aanbiedingen die binnen de SBIR zijn ingediend te benutten en verder te ontwikkelen, wordt binnen het transitiepad kunstwerken aan een programma gewerkt om met de gehele keten het circulariteitsvraagstuk verder aan te vliegen.

9. Launching customer

Na afsluiting van de prototypefase is het de ambitie van Rijkswaterstaat om de gekozen oplossingen in te kopen.

Contact

Op de hoogte blijven van de verdere ontwikkelingen? Stuur een e-mail naar: circulaireviaducten@rws.nl

Zie ook: